titulní strana

Silnice zpívá (1937) Bezúčelná procházka (1930) Silnice zpívá (1937)

[ english ]

Alexandr Hackenschmied

[ projekt 'Periferie' ]

Alexandr Hackenschmied (Hammid) (1907-2004) patří k nejvýznamnějším osobnostem české filmovové a fotografické avantgardy. Na počátku 30.let byl propagátorem světových avantgardních hnutí, uspořádal jednu z prvních projekcí filmů první avantgardy v Praze, kde uvedl například filmy Mana Raye. Publikoval texty o filmu a fotografii. V čechách natočil několik krátkých autorských filmů (Bezúčelná procházka, Na pražském hradě) a spolupracoval jako kameraman, střihač a umělecký poradce na řadě hraných filmů a dokumentů (mj. Zem spieva, Listopad). Od roku 1935 pracoval pro propagační oddělení firmy Baťa.

Po emigraci v roce 1939 spolupracoval s americkým dokumentaristou Herbertem Klinem. Do dějin kinematografie se zapsal především jako autor filmu Meshes of the Afternoon (1943), který natočil společně se svou tehdejší manželkou Mayou Deren. Tento film je dnes uváděn jako nejpodstatnější titul rané americké avantgardy. Později spolupracoval jako kameraman a střihač i na dalších filmech Deren.

Po roce 1961 začal spolupracovat s F.Thompsonem a jako spolurežisér a střihač vytvořil řadu multiprojekčních a IMAX filmů pro světové výstavy.

Objevná je i jeho fotografické práce, zhodnocená teprve nedávno. Hammidův rukopis je ovlivněn jeho kameramanskou zkušeností, jeho formálně čisté fotografie se řadí do české Nové fotografie (Lehovec, Berka, Wiškovský).

[ nahoru ]

TP.D | english version